[ Pobierz całość w formacie PDF ]
- opracować i zastosować w praktyce arkusz kalkulacyjny,
- skorzystać z dostępnej bazy danych na potrzeby prac biurowych,
- zaadresować koperty z wykorzystaniem technik komputerowych,
- zastosować typowe programy graficzne na potrzeby sprawozdań
biurowych i statystycznych,
- przygotować prezentację multimedialną,
- zastosować przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowisku
komputerowym.
2. Materiał nauczania
Zasady pozyskiwania informacji z Internetu na potrzeby pracowników
biurowych.
Zasady przyjmowania i przekazywania korespondencji za pomocą
poczty elektronicznej.
Wydruk dokumentu i korespondencji seryjnej.
Arkusz kalkulacyjny.
Komputerowa baza danych w pracy biurowej.
Zasady adresowania kopert z wykorzystaniem technik komputerowych.
Programy graficzne na potrzeby sprawozdań biurowych i statystycznych.
Programy służące do opracowania prezentacji multimedialnej.
Wykorzystanie edytora tekstu do sporządzania pism.
Przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowisku komputerowym.
3. wiczenia
" Pozyskiwanie informacji z Internetu i utrwalenie w bazie komputera
oraz na dyskietce i płycie CD.
" Tworzenie skrzynki adresowej poczty elektronicznej.
" Pozyskiwanie i przekazywanie informacji pocztą elektroniczną.
" Opracowywanie i zastosowanie arkusza kalkulacyjnego.
" Korzystanie z bazy danych na potrzeby prac biurowych
i korespondencyjnych.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
42
" Adresowanie kopert z wykorzystaniem technik komputerowych.
" Wykonywanie wykresów i tabelarycznych zestawień.
" Opracowywanie multimedialnej prezentacji pracy biurowej.
" Identyfikowanie przepisów dotyczących ochrony pracy na stanowisku
komputerowym.
4. Zrodki dydaktyczne
Stanowiska komputerowe z oprzyrządowaniem.
Specjalistyczne programy komputerowe.
Dyskietki i płyty CD.
Projektor multimedialny.
Ekran ciekłokrystaliczny.
5. Wskazania metodyczne do realizacji programu jednostki
Celem realizacji programu jednostki modułowej jest przygotowanie
uczniów do korzystania z technik informatycznych w pracy biurowej.
Osiągnięcie zaplanowanych w programie celów kształcenia umożliwi
stosowanie efektywnych metod nauczania, takich jak: dyskusja
dydaktyczna, metoda przewodniego tekstu, pokaz z objaśnieniem oraz
ćwiczenia praktyczne.
wiczenia powinny odbywać się w pracowni pracy biurowej,
w 15 osobowych grupach. Stanowiska komputerowe powinny być
wyposażone w specjalistyczne programy wspomagające pracę biurową.
Każdy uczeń powinien mieć zapewnione indywidualne miejsce pracy.
Podczas wykonywania ćwiczeń należy zwracać uwagę na obsługę
klawiatury metodą mnemotechniczną, zachowanie właściwej postawy
oraz stosowanie ćwiczeń relaksacyjnych.
Wszystkie ćwiczenia powinny być również ściśle związane z tematyką
prac biurowych.
6. Propozycje metod sprawdzania i oceny osiągnięć
edukacyjnych ucznia
Sprawdzanie i ocenianie osiągnięć uczniów powinno odbywać się
systematycznie na podstawie ustalonych kryteriów.
Podstawowe metody oceniania osiągnięć uczniów to:
obserwacja pracy uczniów, prowadzona podczas wykonywania
ćwiczeń,
sprawdziany ustne i pisemne.
Przedmiotem oceny powinny być przede wszystkim praktyczne
umiejętności wykorzystania technik informatycznych w pracy biurowej.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
43
Dlatego też nauczyciel powinien opracować czytelne dla ucznia kryteria
oceniania oraz arkusz obserwacji pracy ucznia.
Jeżeli komputerowe stanowiska dydaktyczne podłączone są do sieci
wewnętrznej, uczniowie mogą tworzyć swoje portfolia w zapisie
elektronicznym, a nauczyciel na bieżąco będzie mógł sprawdzać efekty
pracy uczniów, identyfikować błędy i słabe strony oraz dawać wskazówki
dotyczące doskonalenia umiejętności.
Ocena końcowa powinna pozwolić na określenie stopnia przyrostu
umiejętności wykorzystania technik informatycznych w pracy biurowej.
Do sprawdzania osiągnięć uczniów poleca się stosowanie testów
osiągnięć szkolnych, zawierających zróżnicowane zadania otwarte
i zamknięte, sprawdzające poziom wiadomości i umiejętności
praktycznych.
Ocena końcowa powinna uwzględniać wyniki wszystkich metod
sprawdzania stosowanych przez nauczyciela.
Systematyczne prowadzenie kontroli i oceny postępów uczniów,
umożliwi nauczycielowi korygowanie błędów oraz dostosowanie metod
nauczania, organizacyjnych form pracy i środków dydaktycznych do
predyspozycji i możliwości poznawczych uczniów.
Projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
44
Jednostka modułowa 419[01].Z1.02
Opracowywanie tekstów, pism i dokumentów
1. Szczegółowe cele kształcenia
W wyniku procesu kształcenia uczeń/słuchacz powinien umieć:
- zastosować znaki szczególne i symbole w tekstach pisanych w języku
polskim oraz w językach obcych,
[ Pobierz całość w formacie PDF ]