[ Pobierz całość w formacie PDF ]

natchnionymi duszami.
Prawo spiralnego (obrotowego, wirowego) ruchu w pierwotnej (prymordialnej) materii jest jednym z
najstarszych w greckiej filozofii, której prawie wszyscy pierwsi, historyczni mędrcy byli
wtajemniczonymi w owe misteria. Grecy przejęli je od Egipcjan, ci od Chaldejczyków, którzy z kolei
byli uczniami braminów w ezoterycznych szkołach. Leukippos oraz Demokryt z Abdery  uczeń
Maga  nauczali, iż obrotowy ruch atomów i sfer istniał od wszechwieczności. Doktryna obrotu
Ziemi wokół własnej osi (teoria heliocentryczna) była znana Pitagorasowi, jego uczniom i Hicetowi
blisko 500 lat
przed narodzeniem Chrystusa. Uczył jej Ekfantus oraz Heraklit, uczeń Platona. Arystarch z Samos
281 lat przed Chrystusem głosił tezę o nieruchomym Słońcu i wirowym ruchu Ziemi. Archimedes w
dziele Psammites pisał o heliocentryzrnie. Arystoteles nauczał o kulistości Ziemi, odwołując się do
odbicia kształtu cienia Ziemi na Księżycu podczas okresowych zaćmień. Pitagoras, Heraklit i inni
uczyli o obrotowym ruchu Ziemi; Archimedes, Arystarch, Aryabhata z Indii obliczyli jej obroty tak
file:///D|/eBooks/Ebooks/Duchowosc_Religia/Blawats...na%20-%20Doktryna%20tajemna%201%20i%202/194-07.htm (7 of 18) [07-May-11 4:08:45 PM]
B/194: H.Bławatska - Doktryna Tajemna, tom 1&2
samo naukowo, jak czyni to dzisiaj astronomia. Teoria podstawowych wirujących kół była znana
Anaksagorasowi  pięćset lat przed Chrystusem i blisko dwa tysiące lat wcześniej, zanim Galileusz,
Descartes, Swedenborg czy sir W. Thomson (z niewielkimi zmianami) ponownie ją  odkryli".
Te poglądy nauka zagubiła na ponad tysiąc lat. Oddając jednakże sprawiedliwość tym teoriom,
należy jednoznacznie podkreślić, że są one jedynie echem archaicznej doktryny. Odrębnym
pytaniem jest, w jaki sposób po kilku stuleciach ludzie doszli do tej samej idei i wniosku, które
tysiące lat wcześniej były prawdami, utajonymi przez Adytów; powrócimy do niego w dalszych
partiach materiału.
Niektórzy z wymienionych doszli do tych wniosków dzięki naturalnemu postępowi fizycznej wiedzy i
osobistym obserwacjom. Inni, jak Kopernik czy Swedenborg, dzięki wiedzy i ogromnej intuicji,
popartej ciężką pracą i długoletnimi studiami. Swedenborg nie był zaznajomiony z ezoterycznymi
ideami buddhyzmu, ale w swoich rozważaniach znalazł się bardzo blisko okultystycznej doktryny w
jej ogólnej postaci, co jest widoczne w jego szkicu o teorii obrotów. Znajdujemy tam następujące
ujęcie: Pierwsza przyczyna jest nieskończona i bezgraniczna. To daje istnienie (byt) pierwszemu
skończonemu lub objawionemu (Logos w swoich przejawieniach i wszechświat). To, co przekracza
granicę, jest analogiczne do ruchu. Granica tworzy punkt, którego istotą jest ruch; ale będąca bez
części ta istota nie jest prawdziwie ruchem, a jedynie podąża ku niemu. W naszej doktrynie to nie
jest dążenie, ale modyfikacja, odmiana wiecznej wibracji w nieprzejawionym w spiralny ruch w
objawionym, zjawiskowym świecie. Od tego najpierw przechodzi przedłużenie, przestrzeń, kształt i
następstwo, czyli czas. Jak w geometrii punkt wytwarza linię, linia płaszczyznę, płaszczyzna ciało,
to tutaj dążenie punktu kieruje się do linii, płaszczyzn i ciał. Inaczej mówiąc, wszechświat zawiera
się in ovo, w tym pierwszym, naturalnym punkcie.
Ruch, do którego kieruje się dążenie, jest okrągły, albowiem koło (krąg) jest absolutnie
najdoskonalszym kształtem (figurą). Absolutnie najdoskonalszy kształt ruchu powinien być okrągły,
czyli musi pochodzić ze środka do peryferii (obwodu) i z obwodu (peryferii) do środka.
To jest czysty i prosty okultyzm. Sześć kierunków przestrzeni oznacza w tym wypadku podwójny
trójkąt, połączenie i zjednoczenie czystego ducha i materii, aru-py i rupy, których symbolami są
trójkąty. Podwójny trójkąt jest znakiem Wisznu, pieczęcią Salomona i sri-an-tarą braminów.
4. Fohat kreśli spiralne linie, by połączyć Sześciu z Siódmym w Koronę. Armia Synów
Zwiatła stoi w każdym kącie, a Lipiki w Zrodkowym Kole. Mówią: To dobrze. Pierwszy Boski
Zwiat jest gotowy. Pierwszy jest teraz Drugi. Potem Boski Arupa (bezkształtny wszechświat
myśli) odzwierciedla się w Chaya-Lo-ka (świat cieni pierwotnych kształtów albo umysłowy,
intelektualny). Pierwszy ubiór Anupadaki.
Pierwsze ślady spiralnych linii odnoszą się zarówno do ewolucji człowieka, jak i do ewolucji zasad
(pryncypiów) natury; ewolucji postępującej stopniowo, jak wszystko w naturze. Szósta zasada w
człowieku  buddhi, boska dusza  chociaż w naszym rozumieniu jest tylko Dechem, niemniej w
porównaniu z Boskim Duchem, At-mą, której jest wehikułem, stanowi coś materialnego. Fohat jako
cecha boskiej mitości (Eros), elektryczna siła wzajemności i sympatii, jest wskazany alegorycznie
jako próbujący przywieść czystego ducha, niepodzielny promień od jednego absolutu do łączności [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • imuzyka.prv.pl
  •