[ Pobierz całość w formacie PDF ]
produkt dla firm partnerskich
3) Najczęstsze przemysły, w których występują alianse:
a. Lotniczy i kosmiczny
b. Samochodowy
c. Elektroniczny
d. Telekomunikacyjny
e. Farmaceutyczny
4) Wchodzić w alias czy działać samodzielnie? make or buy
43. Kierunki rozwoju strategicznego:
a) Wertykalna (pionowa) polega na stopniowym uzależnianiu dostawców i odbiorców poprzez
trwałe więzi umowne, ograniczające grę rynkową
1) W tył współpraca z przedsiębiorstwami z grupy zaopatrzenia
2) W przód współpraca z przedsiębiorstwami z obszaru zbytu lub wykonującymi serwis
b) Dywersyfikacja podjęcie działalności w nowym sektorze lub wprowadzenie nowych
wyrobów
1) Dyferencjacja odmiana dywersyfikacji, polegająca na dążeniu do lepszego odróżniania
się danej firmy od konkurentów na danym rynku
2) Dywersyfikacja koncentryczna (strategia konserwatywna) nowy produkt, stare
technologie, nowy rynek
3) Dywersyfikacja konglomeratowa (strategia konkurencyjna) nowy produkt, nowe
technologie, nowy rynek
c) Internacjonalizacja rozpoczęcie działalności w innym obszarze geograficznym
44. Spółki joint ventures wspólne przedsięwzięcia kapitałowe
45. Globalny menadżer:
a) Kosmopolita posługujący się obcymi językami
b) Efektywnie buduje komunikację między ludzmi różnych kultur
c) Rekrutuje kandydatów z różnych krajów
d) Wykazuje odpowiedzialność społeczną
46. Kontrola strategiczna narzędzia ukierunkowane na wykrywanie potencjalnych
długookresowych problemów oraz zapobieganie ich skutkom
a) Stworzenie systemu wczesnego ostrzegania
b) Strategiczna Karta Wyników przedstawia cztery obszary efektywności firmy:
1) Finansowy mierzy wynik finansowy
2) Klienta wskazuje zródła wyniku
3) Procesów wewnętrznych procesy, które pomagają w realizacji celi firmy
4) Rozwoju zdolność firmy do zmian i dalszego wzrostu
47. Kryzys trudna sytuacja, której pojawienie się może decydować o wystąpieniu negatywnych
skutków
48. Kryzys w skali przedsiębiorstwa na skutek gwałtownego spiętrzenia różnych trudności
zagrożona jest realizacja podstawowych funkcji przedsiębiorstwa
a) Symptomy:
1) Uzyskane wyniki różnią się od założonych
2) Konkurenci uzyskują lepsze efekty
3) Inni ludzie lub inne podmioty sugerują kierownikowi istnienie problemu
b) Podział:
1) Międzysystemowe wywołane przez czynniki z otoczenia organizacji, rozgrywają się w
obszarze przedsiębiorstwo-otoczenie
2) Wewnątrzorganizacyjne wywołane przez czynniki wewnątrz przedsiębiorstwa, np.
nieprawidłowa struktura organizacyjna, polityka finansowa
3) Potencjalny kryzys nie ma symptomów, pojawiają się jedynie informacje o obniżeniu
sprawności
4) Ukryty kryzys ujawniają się wyraznie trudności, ale kierownictwo radzi sobie z nimi
korzystając z posiadanych rezerw
5) Kryzys palący utrwalenie negatywnych zjawisk, spadkowa tendencja produkcji, ale
problemy możliwe do opanowania
6) Kryzys palący, niemożliwy do przezwyciężenia rozwój zjawisk kryzysowych, kiedy
jedyną alternatywą staje się pomoc otoczenia
49. Zakłócenie stadium początkowe kryzysu, stan wywołujący nieprawidłowości w danym systemie
a) Identyfikacja zakłóceń ocena ich siły i znaczenia ustalenie współzależności pomiędzy
czynnikami wpływającymi na dane zakłócenie
50. Ryzyko prawdopodobieństwo straty i wielkości możliwych strat. Każda sytuacja kryzysowa
niesie za sobą ryzyko.
a) Ryzyko czyste grozna straty bez szans zysku, dotyczy sytuacji nadzwyczajnych np. włamanie
b) Ryzyko spekulacyjne wynika z niepewności, która towarzyszy każdemu działaniu
podejmowanemu w zmiennym otoczeniu korzystny lub niekorzystny splot wydarzeń
1) Nie ryzykuj wiele dla małego zysku
2) Nie ryzykuj więcej niż możesz stracić
3) Staraj się określać prawdopodobieństwo ryzyka
c) Wielkie ryzyko techniczne skala i siła prawdopodobnego incydentu jest znaczące, decyzje
związane z powstrzymaniem katastrofy muszą być podejmowane w warunkach niepewności,
czas trwania stanu zagrożenia w wyniku katastrofy może okazać się długi, wysokie koszty.
51. Sposoby walki z ryzkiem przedsiębiorcy:
a) Redukcja ryzyka przez programy zapobiegające stratom, wypadkom
b) Samoubezpieczenie od ryzyka tworzenie rezerwy środków na pokrycie ewent. strat
c) Przenoszenie ryzyka
d) Unikanie ryzyka
52. Restrukturyzacja przedsiębiorstwa radykalne postępowanie mające na celu kompleksowe
usprawnienie systemu zarządzania i systemu wykonawczego w celu skuteczniejszego i
sprawniejszego działania (przez likwidację luki rozwojowej)
a) Rodzaje:
1) Ratunkowa (naprawcza) uchronienie przedsiębiorstwa przed upadkiem
2) Rozwojowa przywracanie lub umacnianie korzystnej sytuacji rynkowej
[ Pobierz całość w formacie PDF ]